I Kongres Rozwoju Kolei zorganizowany 23 stycznia w Warszawie na stadionie PGE Narodowy pod hasłem „Przyszłość i perspektywy" zgromadził nie tylko osoby związane z branżą kolejową, ale także reprezentantów rządu, samorządowców, ekspertów, polityków czy przedstawicieli organizacji społecznych. Głównym celem wydarzenia było przedstawienie założeń dalszego rozwoju kolei.
– Celem naszej strategii jest zapewnienie spójności komunikacyjnej – powiedział premier Mateusz Morawiecki, otwierając spotkanie. Jak zaznaczył, chodzi nie tylko o łączenie miast czy powiatów, ale także poszczególnych rodzajów transportu. W rządowych zamierzeniach jest odbudowa m.in. transportu autobusowego realizowanego przez dawny PKS i połączenie go w logiczny i uporządkowany sposób z odbudowywanym transportem kolejowym. – Odtworzyliśmy 200 kilometrów linii, to ważne połączenia między miastami powiatowymi, które w ostatnich 20–30 latach zostały zlikwidowane – powiedział premier. Jako symbol odrodzenia kolejnictwa wymienił decyzję o budowie linii kolejowej Podłęże–Piekiełko. Dodał, że w założeniach budżetowych na 2019 r. znajdują się istotne środki na rozwój kolejnictwa.
Będzie 100 mld zł
– W ciągu 10–12 lat na inwestycje przeznaczymy 100 mld zł. A uwzględniając CPK, to kwota będzie jeszcze większa – zapowiedział Morawiecki. Będą się w niej znajdować zarówno pieniądze unijne jak i z budżetu państwa. Jednym z priorytetów rozwoju kolei ma być objęcie połączeniami tych większych miast, do których pociągi w tej chwili nie dojeżdżają. Przykładem jest Jastrzębie-Zdrój w województwie śląskim.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że kolej przez wiele lat była traktowana po macoszemu. Sytuację zmieniają teraz inwestycje. Do roku 2023 zostanie zmodernizowanych blisko 9 tys. kilometrów torów, modernizacja obejmie także blisko 200 dworców. Unowocześniony zostanie tabor. Zakupy nowych pociągów i modernizacja starych uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych, przez co wpisują się w program Dostępność Plus. Teraz w postępujące zmiany ma się wpisać nowy projekt, jakim będzie budowa Holdingu Grupy PKP. Jak zaznaczył Adamczyk, ma to być proces wieloetapowy i zgodny z polskim oraz unijnym prawem. – Polska kolej musi być przygotowana do konkurencji, jaką wymusi wdrożenie IV pakietu kolejowego. Wierzę, że formuła holdingu Grupy PKP będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także dla innych spółek kolejowych – stwierdził minister.
Holding ma także sprostać wyzwaniom, jakie niesie za sobą budowa i obsługa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Adamczyk zapowiedział ponadto podpisanie rozporządzenia dotyczącego warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, otwierającego drogę do powstania w Polsce kolei jeżdżącej z prędkością do 250 km/h. Pierwszą linią w Polsce, po której będą jeździć tak szybko pociągi, ma być Centralna Magistrala Kolejowa. Poinformował również, że niebawem do konsultacji publicznych trafi ustawa realizująca założenia programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej+.